diş eti

Diş eti hastalığı, dişleri çevreleyen ve destekeleyen dokularda görülen enfeksiyon hastalığıdır.Dişlerde çürük olmamasına rağmen, çocuk – yaşlı hemen hemen her kesimde görülebilen diş eti hastalığı tedavi edilmezse dişlerde kanama, ağız kokusu , sallanma ve hatta dişinizin kaybına kadar giden sonuçlar görülebilir.Diş eti hastalıkları genellikle ağrısız olsa da ileri ki dönemlerde fark edilebilmektedir.

Diş Eti Hastalıklarının Başlıca Belirtileri Nelerdir ?

En önemli belirti diş etlerinde ki kanamalardır, kanamalar size diş eti hastalığının en güzel göstergesidir.Sağlıklı olan diş eti normal şartlar altında kanamaz.Diş fırçalarken veya kendiliğinden başlayan kanamalar dışında diş etinde görülen şişlik, kızarıklık, mavi-morumsu renk değişikliği, diş eti çekilmesi, diş eti büyümesi, dişlerde sallanma veya yer değişikliği, hassasiyet ve kötü ağız kokusu da sıklıkla görülen belirtilerdendir.

Diş Eti Hastalığı Nedenleri ?

Bu hastalığın başlıca nedeni “mikrobiyal dental plak” olarak bilinen, temizlenmeyen gıda atıklarının , tükürükten gelen bakterilerin birleşimi olan tabakadır. Mikrobiyal dental plak, diş çevresinde bulunan dokularda yıkım oluşturarak periodontal hastalığı başlatmaktadır.

Mikrobiyal dental plağın yanı sıra sigara kullanmak, diyabet, lösemi ve AIDS gibi sistemik hastalıklar, stres, kalp-tansiyon ilaçları, antikonvulsanlar, antidepresanlar ve oral kontraseptifler

Vb. İlaçların kullanımları da beslenme alışkanlığı ve diş eti hastalığı oluşmasında etkilidir.

DİŞ ETİ HASTALIĞI TEDAVİSİ NASIL YAPILIR?

Diş eti hastalıklarında tedavi şekli, hastalığın bulunduğu evreye ve etkilediği dokulara göre belirlenir. Diş eti hastalıklarının tedavisindeki amaç enfeksiyona neden olan bakterilerin ve yapıların uzaklaştırılmasını sağlamaktır. Bu tedavi genellikle plağın uzaklaştırılması, ultrasonik cihazlar ile diş taşı temizliğidir. Temizlik işlemi ardından diş yüzeylerini pürüzsüzleştirmek ve var olan lekeleri gidermek amacıyla politür (parlatma) işlemi uygulanır. Enfeksiyonun derecesine göre lokal anestezi uygulanarak diş eti ceplerinin iç yüzeyleri ve diş kök yüzeyleri temizlenebilir.

Bu aşamaların ardından ağızdaki zararlı bakteriler uzaklaştırılarak yeni bir ortam hazırlanmış olsa da bu ortamın korunması için hekim hasta işbirliğinin çok önemli olduğu unutulmamalıdır. Yapılan tedavinin ardından hekimin belirttiği şekilde uygulanacak bir ağız bakımı sağlanması hastalığın tekrarlamaması ve tedavinin tamamlanabilmesi için çok önemlidir.

Diş Eti Hastalık Tipleri ?

Dişlerin çevresindeki dokuların adları diş eti, çene kemiği ve dişler ile çene kemiğini birleştiren periodontal lifler olarak tanımlanabilir.Diş eti hastalığının tipleri, enfeksiyonun bahsedilen çevre dokusundan hangisini etkilediğine bağlı olarak tanımlanır.

Gingivitis

Enfeksiyonların diş etine etki ettiği durumdur.Bu safhada diş etleri kanamalı, kızarık ve şiş olarak gözlemlenebilir ve hasta ağız kokusunu rahatlıkla hissedebilir.Eğer Gingivitisin tedavi edilmezse hastalık ilerler ve periodontitisin gelişmesine sebep olabilir.

Periodontitis

Diş etinin etkilenmesinin yanı sıra periodontal liflerin, çene kemiğinin etilendiği durumlardır.Bakterilerin kolayca yerleşmesine imkan sağlayan bir boşluğun oluştuğu diş ve diş eti arasında “periodontal cep” oluşmaktadır.Bu cep enfeksiyonların yerleşmesini kolaylaştırdığı için hastalığın ilerlemesini de kolaylaştırmaktadır.Hastalığın ilerlemesi dokularda kayıpların oluşmasını sağlar ve zamanla dişler sallanmaya çalışır, dişlerin çekilmesi gereklidir.

Gingival abse ve periodontal abse : Bu iki rahatsızlıkta da görülebilen diğer hastalıklar arasında yer almaktadır.

Estetik Amaçlı Diş Eti Uygulaması

Dişleriniz sağlıklı, düzgün şekillerde olsa bile diyetlerinde problem olduğu zaman çekici gözükmezler.Diş etleri üzerinde yapılan tedaviler ve küçük operasyonlar ile estetik görünüme sahip olmayan diş etleri düzeltilebilir.

Sağlıksız diş etleri: Periodontal rahatsızlık geçirmiş birinin diş etlerinde kırmızı, şiş ve parlaklık göze çarpar.Estetik diş operasyonu öncesi mutlaka tedavi ettirmez gerekir.

Diş etleriyle gülümseme(Gummy Smile): Gülümsediği zaman bazı insanların diş etleri fazla gözükebilir.Bu kişilere herhangi bir estetik diş eti operasyonu yapılsa veya yapılmasa bile ufak bir operasyon ile diş eti fazlalıklarından uzaklaştırılıp daha hoş gülümsemeler elde edilebilir.

Diş eti çekilmesi: Çekilmeler olduğu zaman  dişler uzun gözükebilir, bu tarz dişlerde diş kökü açığa çıkmıştır.Bu tür durumlarda bu açıklar yumuşak doku greftleri ile kapatılmalıdır.

Düzensiz diş eti kenarları: Dişlerimizi çevreleyen diş etleri bazı durumlarda çok yukarda veya aşağıda olabilir (diş eti çekilmesi, sürme bozukluğu, diş kaybından doğan defektler vb) Estetik operasyonundan önce diş eti şekilleri ideal seviyelere getirilmelidir.

Diş eti pigmentasyonu: Geçirilmiş herhangi bir yaralanma sonucu veya doğuştan doğal olarak diş etlerinde farklı renkler görülebilir.Eğer bu renklenme gülme hattındaysa yok edilmesi gerekir.