Zirkonyum

Zirkonyum, bireylerin ağızlarındaki diş eksikliği sebebiyle yaptırdıkları klasik porselen köprüler ve protezlerin alt yapısı olan gri renkteki metal yerine uygulanan beyaz renkteki bir alaşımdır. Estetik amaçlar dışında Zirkonyum kullanımındaki temel sebepler arasında,

• Beyazlatma yöntemleriyle sonuç elde edilemeyen ileri düzeydeki renk değişimlerinin tedavisi,
  • Madde kaybının aşırı olduğu dişlerin restore edilmesi,
  • Arka tarafta bulunan dişler üzerine köprü veya kaplama yapılması,
  • Ön gurupta yer alan dişlerde bulunan implant üstü protezlerin kaplanması
  • Gülüş estetiğinin sağlanması yer almaktadır.

Bunların dışında, ayrık, çapraşık, dönük dişlerde ve uzun süre kullanım sebebiyle yapısı bozulmuş olan eski dolgularda Zirkonyum kullanılmaktadır. Zirkonyumun ışık geçirgenliğine sahip bir yapıda olması sebebiyle, dişlerin doğal yapısına uygun bir görünüm elde edilir. Bilindiği üzere sağlıklı dişlerin minesi, ışığı tamamen geçirecek yapıdadır. Zirkonyum kaplamalar, klasik porselen kaplamanın alt yapısı olan metalin yarattığı cansız ve yapay görüntünün aksine, daha canlı ve ışıltılı bir görünüm elde edilmesine olanak sağlar.

Zirkonyum Kaplama
Nasıl Yapılır ?

Metal destekli kaplama uygulamalarında olduğu gibi, ilk aşamada diş küçültülür. Diş hekimi tarafından yapılan muayenede diş etinin sağlıklı duruma geldiği gözlendiğinde, özel ölçüler vasıtasıyla ve bireyin ağzına uygun kaşıklarla hassas ölçümleme yapılır. Sonraki aşamada laboratuvar çalışması yapılarak hastanın dişine en uygun tonlardaki Zirkonyum alt yapısı ve üzerine porselen üst yapısı işlenir. Tüm bu işlemler sonrasında dişe uyum sağlanarak özel yapıştırıcılar yardımıyla kaplamanın dişe tam olarak oturması sağlanır. Kaplama işlemi sonlandırıldıktan sonraki süreçte, bireyler kendi doğal dişlerinden ayırt edilemeyecek bir görünüme ve sağlıklı bir diş yapısına sahip olur.

Zirkonyum kaplama uygulaması, hastanın acı çekmemesi adına lokal anestezi ile yapılır. Uygulama sonrasında, hastanın doğal diş rengine uygun bir geçici kaplama kullanılarak sıcak-soğuk hassasiyetinin dengelenmesi sağlanır. İşlem sırasında hafif bir sızlama görülmekle birlikte, en küçük bir ağrı veya sağlık problemi yaşanmadan uygulama sonlandırılır. Zirkonyum kaplamalar, daimi dişlerin sürmesini takip eden dönemlerde yapılabilmektedir. Ancak 18 ile 20 yaş arasında bireylerin gelişim döneminde olması ve bu dönemlerde çenenin büyümesi olasılığı kuvvetli olup, dişlerde aralanmalar oluşabileceği için bu dönemlerde uygulanması önerilmez.

Zirkonyum Kaplama&
Bakımı

Zirkonyum kaplamaların bakımı, normal dişlere yapılan bakımla aynıdır. Yaklaşık altı ayda bir yapılması gereken hekim kontrolleri, oluşabilecek problemlerin tespiti açısından gereklidir. Hastaların tercihi veya doktorun gerekli görmesi durumunda çıkarılması gereken durumlarda kaplamalar kesilerek çıkarılır. Çıkarma işlemleri sırasında herhangi bir ağrı, sızı oluşmadığı gibi, dişlerde doku kaybı gibi olumsuzluklar da söz konusu değildir.

Zirkonyum kaplamalar diş eti hastalığı bulunan bireylere uygulanmaz. Uygulama yapılabilmesi için bireydeki diş hastalığının tedavisi yapılmalı, tedavi sonrasında hasta bu tür bir uygulamaya müsait duruma gelmelidir. Diş etleri sorunsuz olan bireylerde ise, Zirkonyum kaplama işlemleri yaklaşık 1 hafta içerisinde tamamlanmaktadır.